Tentang 3ds Max
Autodesk 3ds Max, dahulunya 3D Studio Max, 3D grafik komputer perisian untuk membuat animasi 3D, model, dan imej. Ia telah dibangunkan dan dihasilkan oleh Autodesk Media dan Hiburan. Ia telah pemodelan keupayaan, senibina plugin yang fleksibel dan boleh digunakan pada platform Windows Microsoft. Ia sering digunakan oleh pemaju permainan video, TV komersial studio dan studio visualisasi seni bina. Ia juga digunakan untuk kesan bunyi filem dan filem pra-visualisasi.
Di samping itu untuk pemodelan dan alat animasi, versi terbaru 3ds Max juga mempunyai shaders (seperti stalemate ambien dan berselerak subpermukaan), simulasi dinamik, sistem zarah, radiositi, penciptaan peta normal dan rendering, pencahayaan global, antara muka pengguna disesuaikan, sendiri dan bahasa skrip.
Di samping itu untuk pemodelan dan alat animasi, versi terbaru 3ds Max juga mempunyai shaders (seperti stalemate ambien dan berselerak subpermukaan), simulasi dinamik, sistem zarah, radiositi, penciptaan peta normal dan rendering, pencahayaan global, antara muka pengguna disesuaikan, sendiri dan bahasa skrip.
Shortcut Key bagi 3ds Max
Pelajaran Hari ini >_<
pada hari ini kami sekelas belajar tentang perkara-perkara asas dalam software 3ds Max...antara perkara-perkara yang telah dipelajari pada hari ini ialah membuat model, membuat extrude, array object,shortcut key bagi software ini, modified object, scale, twist, dan deformation. ini adalah sedikit hasil yang saya belajar pada hari ini :)Cara untuk Membuat kain di atas Meja
mula-mula buat meja dan kain menggunakan box dan plane...seterusnya langkah-langkahnya seperti ini
klik plane > cloth > object properties > add object > add > klik kain tukarkan kepada cloth > present (cotton ) >klik meja > klik collision object > simualate
inilah hasil yang saya dapat :)
cara untuk membuat paip
ini merupakan cara utuk membuat satu silinder yang berliku-liku seperti paip atau besi...begini langkah-langkahnya :)
buat line dan cycle > create > geometry > compound object > loft > get path > klik cycle
ini hasil yang saya dapat :)
Meja Makan
pada hari ini assignment seterusnya yang perlu saya buat ialah membuat sebuah meja berserta dengan kain ampaian di atasnya...selain itu barang-barang tambahan perlu juga dibuat untuk diletakkan pada atas meja tersebut...ini adalah sedikit sebanyak apa yang saya telah buat pada hari ini :)
to make Scatter
ini adalah cara untuk membuat object scatter...contoh object yang boleh dibuat menggunakan scatter ialah seperti buah durian atau anggur...ini hasil dan cara yang perlu dilakukan
buat dua object > create > geometry > compound object > scatter > pick distribution object > duplicates
Cara Untuk membuat Sudu
lukis top view, front view, side view, back view dan line
klik line > create > geometry > compound object > loft > get shape > klik back view
klik object > modified > deformation > fit > unklik make symmetrical > klik X-axis > get shape > klik top view
klik y-axis > klik get shape > klik side view
path parameter > ejas path (sampai ke hujung pemegang) > get shape > klik front view
tadaaa ini dia sudu >_<
manakala ini pula adalah garpu..proses untuk membuat nya adalah sama seperti membuat sudu :)
Tutorial Sendiri :)
ini adalah tutorial yang saya buat sendiri...walaupun ia bukan tugas dari lecture namun saya cuba untuk membuat tutorial ini untuk membantu kawan2 kalian yang baru mengenali 3ds max...walaupun tutorial ini agak simple tapi ia sudah cukup untuk anda memahirkan diri dalam membuat model menggunakan 3ds Max :)
inilah hasil daripada tutorial yang saya bagi...selamat mencuba :)
No comments:
Post a Comment