3ds Max

Tentang 3ds Max


Autodesk 3ds Max, dahulunya 3D Studio Max, 3D grafik komputer perisian untuk membuat animasi 3D, model, dan imej. Ia telah dibangunkan dan dihasilkan oleh Autodesk Media dan Hiburan. Ia telah pemodelan keupayaan, senibina plugin yang fleksibel dan boleh digunakan pada platform Windows Microsoft. Ia sering digunakan oleh pemaju permainan video, TV komersial studio dan studio visualisasi seni bina. Ia juga digunakan untuk kesan bunyi filem dan filem pra-visualisasi.

Di samping itu untuk pemodelan dan alat animasi, versi terbaru 3ds Max juga mempunyai shaders (seperti stalemate ambien dan berselerak subpermukaan), simulasi dinamik, sistem zarah, radiositi, penciptaan peta normal dan rendering, pencahayaan global, antara muka pengguna disesuaikan, sendiri dan bahasa skrip

 

Shortcut Key bagi 3ds Max 










  • F10=open render dialogue window
  • o=toggle render to texture window
  • m=open/close material editor windows
  • Shift+f=show safeframes
  • 7=show statistics
  • 8=toggle environment and effects dialogue window
  • 6=open/close particle view window
  • Alt+6=Show main toolbar
  • /=animation playback (slash key)
  • Alt+Ctrl+Q=open last used scene explorer
  • h=select by name
  • w=move selection
  • e=rotate selection
  • r=scale selection
  • c=camera view
  • p=perspective view
  • t=top view
  • l=left view
  • g=toggle the viewport grid on/off
  • s=snaps toggle
  • a=angle snaps toggle
  • Ctrl+c=create camera from perspective view
  • F5/F6/F7=lock movement along X,Y and Z axis respectively
  • Ctrl+i=select inverse
  • Ctrl+d=deselect
  • Ctrl+a=select all in scene
  • Ctrl+v=create clone of selection
  • Ctrl+x=expert mode toggle
  • home=jump to start of animation timeline
  • end=jump to end of animation timeline
  • Ctrl+R=arc rotate mode in the viewport
  • Middle Mouse Button= Viewport Pan
  • Alt+Q=Isolate selection
  • d=disable viewport
  • Alt+x=display object as see-through
  • Ctrl+n=create new scene
  • Ctrl+s=save file
  • Spacebar=lock selection
  • Shift+c= hide/unhide cameras
  • Shift+s=hide/unhide shapes objects
  • Shift+w=hide/unhide space warps
  • Shift+g=hide/unhide geometry
  • Shift+h=hide/unhide helper objects
  • Shift+l=hide/unhide light objects
  • Page up=Select parent
  • Page down=Select child object
  • i=pan viewport whilst drawing a spline
  • scroll middle mouse wheel=viewport zoom
  • z=zoom selected object
  • Ctrl+Alt+z=zoom extents
  • F11= open MAXScript listener window 

  • Pelajaran Hari ini >_<

    pada hari ini kami sekelas belajar tentang perkara-perkara asas dalam software 3ds Max...antara perkara-perkara yang telah dipelajari pada hari ini ialah membuat model, membuat extrude, array object,shortcut key bagi software ini, modified object, scale, twist, dan deformation. ini adalah sedikit hasil yang saya belajar pada hari ini :)








    Cara untuk Membuat kain di atas Meja

     

    mula-mula buat meja dan kain menggunakan box dan plane...seterusnya langkah-langkahnya seperti ini

    klik plane > cloth > object properties > add object > add > klik kain tukarkan kepada cloth > present (cotton ) >klik meja > klik collision object > simualate

    inilah hasil yang saya dapat :)





    cara untuk membuat paip

    ini merupakan cara utuk membuat satu silinder yang berliku-liku seperti paip atau besi...begini langkah-langkahnya :)

    buat line dan cycle > create > geometry > compound object > loft > get path > klik cycle

    ini hasil yang saya dapat :)



    Meja Makan

    pada hari ini assignment seterusnya yang perlu saya buat ialah membuat sebuah meja berserta dengan kain ampaian di atasnya...selain itu barang-barang tambahan perlu juga dibuat untuk diletakkan pada atas meja tersebut...ini adalah sedikit sebanyak apa yang saya telah buat pada hari ini :)





    to make Scatter

     ini adalah cara untuk membuat object scatter...contoh object yang boleh dibuat menggunakan scatter ialah seperti buah durian atau anggur...ini hasil dan cara yang perlu dilakukan

    buat dua object > create > geometry > compound object > scatter > pick distribution object > duplicates 




    Cara Untuk membuat Sudu

     

     lukis top view, front view, side view, back view dan line




     klik line > create > geometry > compound object > loft > get shape > klik back view

    klik object > modified > deformation > fit > unklik make symmetrical > klik X-axis > get shape > klik top view

    klik y-axis > klik get shape > klik side view

    path parameter > ejas path (sampai ke hujung pemegang) > get shape > klik front view


    tadaaa ini dia sudu >_<


     


    manakala ini pula adalah garpu..proses untuk membuat nya adalah sama seperti membuat sudu :)








    Tutorial Sendiri :)

    ini adalah tutorial yang saya buat sendiri...walaupun ia bukan tugas dari lecture namun saya cuba untuk membuat tutorial ini untuk membantu kawan2 kalian yang baru mengenali 3ds max...walaupun tutorial ini agak simple tapi ia sudah cukup untuk anda memahirkan diri dalam membuat model menggunakan 3ds Max :)




      

    inilah hasil daripada tutorial yang saya bagi...selamat mencuba :)















     

    No comments:

    Post a Comment